TEMA-TEMA RAMALAN SOALAN KBKK DAN NILAI
SPM 2012
1249/2 SEJARAH KERTAS 2
SELVA
(A) KONSEP 1 MALAYSIA
(a) Nyatakan nilai yang dipupuk melalui Konsep 1 Malaysia
(i) _______________________________________________________________
(ii) _______________________________________________________________
(iii) _______________________________________________________________
(iv) _______________________________________________________________
(b) Jelaskan tanggungjawab rakyat Malaysia dalam menjayakan Konsep 1 Malaysia.
(i) _______________________________________________________________
(ii) _______________________________________________________________
(iii) _______________________________________________________________
(iv) _______________________________________________________________
(c) Senaraikan aktiviti/program ke arah pengamalan Konsep 1 Malaysia.
Peringkat sekolah
(i) _______________________________________________________________
(ii) _______________________________________________________________
(iii) _______________________________________________________________
(iv) _______________________________________________________________
Peringkat negara
(i) ______________________________________________________________
(ii) ______________________________________________________________
(iii) ______________________________________________________________
(iv) ______________________________________________________________
(B) MALAYSIA NEGARA MAJU
(a) Apakah peranan generasi muda/pelajar hari ini menjadikan Malaysia sebuah
negara maju?
(i) _______________________________________________________________
(ii) _______________________________________________________________
(iii) _______________________________________________________________
(iv) _______________________________________________________________
(C) PERPADUAN
(a) Senaraikan langkah-langkah mengekalkan keharmonian kaum di negara ini.
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
(D) NASIONALISME
(a) Apakah nilai/iktibar yang boleh dijadikan pengajaran dalam pembinaan negara
dan bangsa Malaysia daripada perjuangan nasionalisme sebelum Perang Dunia
Kedua?
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
(E) PENGUKUHAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
YANG BERSATU PADU
(a) Senaraikan peranan generasi muda dalam pembinaan 1 Bangsa Malaysia .
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
(F) EKONOMI
(a) Apakah sikap yang perlu ada pada rakyat Malaysia untuk maju dalam bidang
perniagaan?
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
(G) WAWASAN 2020
(a) Apakah peranan pelajar hari ini untuk merealisasikan Wawasan 2020?
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
(H) POLITIK
(a) Berikan empat cadangan mengelakkan konflik antarabangsa.
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
(b) Nyatakan peranan yang boleh dimainkan oleh Malaysia dalam menyelesaikan
konflik antarabangsa.
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
(I) BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN
(a) Bagaimanakah rakyat Malaysia dapat memartabatkan Bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan?
(i) ________________________________________________________________
(ii) ________________________________________________________________
(iii) ________________________________________________________________
(iv) ________________________________________________________________
JAWAPAN TAJUK-TAJUK RAMALAN SOALAN KBKK DAN NILAI
SPM 2012
1249/2 SEJARAH KERTAS 2
SELVA
(A) (i) - Menjamin kestabilan politik/ekonomi/sosial
- Permuafakatan
- Toleransi
- Perpaduan antara kaum
- Kesejahteraan hidup rakyat pelbagai kaum
- Keadilan sosial
- Kesaksamaan ekonomi
- Keharmonian hidup
- Kerjasama antara kaum
- Sikap hormat-menghormati
- Ketinggian bangsa Malaysia
- Moral rakyat yang tinggi
- Hak semua kaum terjamin
(ii) - Terlibat dalam pengisian Konsep 1 Malaysia
- Menghormati hak kaum lain
- Mengukuhkan perpaduan negara/rakyat
- Mengutamakan kerjasama antara kaum
- Sentiasa mengutamakan rundingan
- Tidak menggalakkan keganasan
- Menghormati pemimpin
- Hidup bermasyarakat
- Mematuhi ajaran agama
- Mengamalkan gaya hidup yang mengutamakan keharmonian kaum
- Menghindari gejala negatif
- Mengambil iktibar daripada sejarah pembinaan bangsa Malaysia
- Memelihara jati diri
- Mengamalkan budaya bangsa
- Bekerjasama dengan kerajaan
- Menggunakan kekayaan untuk kepentingan umum
- Menerima perubahan yang membawa kebaikan
- Minda terbuka mnerima perkara yang positif
(iii)
Peringkat Sekolah
- Pertandingan kuiz 1 Malaysia
- Pertandingan mengarang esei 1 Malaysia
- Nyanyian lagu 1 Malaysia di perhimpunan sekolah
- Ceramah 1 Malaysia
- Pameran 1 Malaysia
- Penyertaan dalam program 1 Malaysia anjuran kerajaan
- Aktiviti komuniti 1 Malaysia
Peringkat Negara
- Rumah terbuka pada perayaan utama setiap kaum
- Gotong royong perdana yang melibatkan semua kaum
- Sukan 1 Malaysia
- Pameran Konsep 1 Malaysia
- Mengadakan pertanding mengarang/menulis esei 1 Malaysia
- Karnival 1 Malaysia
(B) - Mengukuhkan perpaduan rakyat
- Menjamin kestabilan politik
- Bebas daripada gejala sosial yang negatif
- Permuafakatan dalam membuat keputusan
- Mementingkan rundingan /musyawarah dalam penyelesaian masalah
- Menghindari sifat pendendam
- Sentiasa besifat positif
- Kebijaksanaan dalam membuat keputusan
- Mengutamakan kehidupan harmoni pelbagai kaum
- Memajukan diri dalam bidang pendidikan
- Menguasai pelbagai disiplin ilmu
- Pencapaian dalam bidang sukan
- Menguasai kemahiran ICT
- Mencintai bidang sains dan teknologi
- Terlibat dalam bidang kesenian
- Menghormati pemimpin
- Taat pada negara
- Menguasai segala bidang kemahiran
- Menghayati perjuangan tokoh-tokoh silam
- Mengambil iktibar daripada pembinaan bangsa dan negara
- Menghindari budaya negatif
- Memelihara jati diri
- Menguasai teknologi moden terkini
- Mengamalkan nilai-nilai murni/ajaran agama
- Menghadapi cabaran lokal dan global
- Berani meneroka bidang baru untuk kejayaan
- Menerima perubahan yang membawa kebaikan
- Bersifat tanggungjawab untuk kemajuan masyarakat dan negara
- Menggunakan minda untuk kemajuan masyarakat dan negara
- Perkongsian kepintaran antara rakyat Malaysia
- Menjadi pncipta dan bukan pengguna
- Berusaha ke arah kecemerlangan diri
(C) - Menegakkan keadilan
- Menghormati cara hidup dan budaya bangsa lain
- Menghormati hak setiap kaum
- Taat pada negara
- Patuh dan menghayati Rukun Negara
- Mengekalkan kestabilan kerajaan
- Penggunaan Bahasa Melayui sebagai Bahasa Kebangsaan
- Mengutamakan kehidupan bermasyarakat
- Mengamalan budaya hidup Malaysia
- Mengamalkan Konsep 1 Malaysia
- Patuh kepada ajaran agama
- Mementingkan sikap toleransi
- Mengutamakan permuafakatan
- Menyelesaikan masalah melalui perundingan
- Mengutaamakan kerjasama
- Mengekalkan dan mengukuhkan perpadun antara kaum
- Sedia berkorban untuk kepentingan negara
- Mematuhi dasar kerajaan
- Mewujudkan kesatuan dalam kalangan masyarakat Malaysia
(D) - Mewujudkan kejasama antara pemimpin
- Menyediakan diri dengan ilmu pengetahuan
- Menyediakan diri dengan perubahan global
- Kebijaksanaan dalam kepimpinan
- Mementingkan permuafatan/kerjasama/toleransi/perpaduan/perundingan
- Menghindari sifat pendendam
- Sanggup berkorban demi negara dan bangsa
- Taat pada negara
- Mengambil iktibar daripada sejarah perjuangan nasionalisme pemimpin silam
- Memelihara jati diri
- Memiliki kecergasan mental dan fizikal
- Mengekalkan corak hidup demokratik
(E) - Menegakkan keadilan
- Menghormati cara hidup dan budaya bangsa lain
- Menghormati hak setiap kaum
- Taat pada negara
- Patuh dan menghayati Rukun Negara
- Mengekalkan kestabilan kerajaan
- Penggunaan Bahasa Melayui sebagai Bahasa Kebangsaan
- Mengutamakan kehidupan bermasyarakat
- Mengamalan budaya hidup Malaysia
- Mengamalkan Konsep 1 Malaysia
- Patuh kepada ajaran agama
- Mementingkan sikap toleransi
- Mengutamakan permuafakatan
- Menyelesaikan masalah melalui perundingan
- Mengutaamakan kerjasama
- Mengekalkan dan mengukuhkan perpadun antara kaum
- Sedia berkorban untuk kepentingan negara
- Mematuhi dasar kerajaan
- Mewujudkan kesatuan dalam kalangan masyarakat Malaysia
(F) - Mengumpul modal yang cukup
- Menguasai teknologi moden dan terkini
- Memilih rakan kongsi strategik/Usaha sama dengan pengusaha lain dalam situasi menang-
menang
- Meningkatkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang
- Mengamalkan persaingan secara sihat sesama pengusaha lain
- Bersikap tabah/tidak mudah menyerah kalah
- Sabar menghadapi cabaran lokal dan global
- Bekerjasama dengan kerajaan
- Meningkatkan kecekapan pengurusan
- Sentiasa meneroka peluang pasaran baru dan dinamik
- Membuat perancangan jangka panjang yang mapan
- Mengamalkan nilai-nilai murni/ajaran agama
- Berkemahiran menguruskan kewangan dan aset
- Menjadi pencipta dan pengguna
(G) - Terlibat secara aktif dalam pengisian cabaran Wawasan 2020
- Menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni
- Patuh kepada agama
- Meneroka bidang baru
- Mencintai subjek sains
- Menguasai ilmu pengethauan
- Sensif terhadap perskitaran
- Meningkatkan kemahiran ICT
- Tinkatkan mimat membaca
- Aktif dalam akademik dan kokurikulum
- Menghormati pemimpin
- Meningkatkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang
- Meningkat sifat ingin tahun
- Sedia mnerima perubahan yang membawa kebaikan
- Sentiasa melihat ke hadapan/berpandangan jauh
- Berani meneroka bidang baru untuk kejayaan
- Menggunakan minda untuk kemajuan negara dan bangsa
- Menghayati sembilan cabaran Wawasan 2020
(H) (a) - Sentiasa menggunakan perundingan sebagai jalan penyelesaian
- Mengamalakn sikap permuafakatan global
- Meningkatkan kerjasama global
- Tidak menggunakan kekerasan/senjata untuk menyelesaikan sesuatu masalah
- Bertoleransi dalam kalangan masyarakat antarabangsa
- Tidak menggalakkan keganasan
- Mengutamakan keamanan
- Kebijaksanaan dalam kepimpinan
- Menghindari sifat pendendam antara negara/pemimpin/bangsa
- Memajukan hubungan dua hala antara negara
- Meningkatkan kejasama politk
- Mengambil iktibar daripada peristiwa silam
- Mengmalakan persaingan sihat antara negara
- Bersikap pemaaf
- Mewujudkan kesatuan erat antara negara
- Berusaha mengekalakn kestabilan politik dunia
- Menyuburkan semangat kerjasama global
- Mengekalkan semangat rundingan dan permuafakatan
- Menghalang sebarang bentuk hasutan antara negara
- Menganjur persidangan damai untuk menyelesaikan masalah
(b) - Menjadi orang tengah dalam penyelesaian masalah dunia
- Aktif memainkan peranan dalam PBB
- Menggunakan pengalaman sejarah negara untuk meneyelesain konflik antarabangsa
- Tidak menggalakkan kegananasan
- Mengeratkan hubungan dalam pertubuhan serantau dan antarabangsa
- Menggalakan semangat setia kawan antara negara
- Berani dan lantang menyuarakan pandangan di pertubuhan antarabangsa dan serantau
- Lantang menentang ketidakadilan antarabangsa
- Sentiasa bersedia membantu negara yang memerlukan
- Berkongsi kepakaran dalam penyelesaian masalah
(I) - Menggunakan bahasa Melayu dalam semua bidang
- Menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
- Menyertai aktiviti seperti ‘Bulan Bahasa’
- Menyanjung kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang tela termaktub dalam
Perkara 152, Perlembagaan Malaysia
- Menyedari bahasa kebangsaan adalah alat menyatupadukan bangsa Malaysia
- Mengadakan pelbagai aktiviti di semua peringkat berkaian bahasa kebangsaan
- Percaya dan konfiden bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.
- Mengutamakan konsep 1 bahasa, 1 negara, 1 negara
Disediakan oleh:
SELVA
No comments:
Post a Comment